От 80те години на миналия век сме
свидетели ма превръщането на една военна система в глобалната мрежа Интернет ,
която в момента свързва около 2 милиарда
потребители в цял свят .
Целта на този обзор е да предостави
задълбочено изследване на новите икономически взаимоотношения , предизвикани от
навлизането на електронната мрежа в живота на хората и настъпилата промяна в
съвременната бизнес среда . Първоначално ще въведа и изясня термините
съпътвасщи този нов аспект от търговските отношения , като се обърне внимание
на измененията и реформите , произтичащи от комерсиализацията на Интернет .
Разглеждат
се повечето бизнес модели , действащи в момента с техните предимства и
недостатъци.
С развитието на световната мрежа и неизбежната и
комерсиализация в ежедневието на хората се появиха множество нови понятия.
Термини, като електронна търговия (e-commerce), електронен бизнес (
e-business), електронна услуга (e-service), електронно обучение (e-learning) и
други , придобиват все по голяма популярност в съвременното общество. Самата
комбинация от думи подсказва , че основата , която става причина за това бурно
развитие и появата на нови направления в икономиката е виртуалната среда
Интернет.
Електронният бизнес е съвкупност от различни
бизнес процеси, които са компютъризирани и работят в Интернет. Е-бизнес
категорията се дефинира от конкретен бизнес, а не от технологията използвана за
неговата реализация. Eлектронния бизнес
променя мисията, визията и стратегиите, които фирмите използват, за да
постигнат целите си. Преди да започнем да се занимаваме с е-бизнес, трябва да осъзнаем, че
използване на електронните технологии изисква основно преразглеждане на начина,
по който правим бизнес. Много компании приветстват електронната търговия,
защото разбират, че тя е начин за повишаване на производителността, предлага
нови и оригинални услуги и увеличава качеството на бизнеса им. Компаниите,
които имат успех в е-бизнеса, разбират, че това с съвършено различен начин за
правене на бизнес, а не просто нов инструмент, който отговаря на старите
модели. При е-бизнеса традиционните физически дейности се заместват от
електронни взаимодействия, като традиционните производствени вериги се
разширяват във виртуални вериги за добавяне на стойност.
Видове Електронен бизнес
·
Интернет
електронен инженеринг
Интернет
променя драстично скоростта на проектиране. Тя даде възможност за електронна
съвместна работа. Освен това, вече не е необходимо проектантите да работят в
един и същи офис. Всеки имащ Интернет връзка може да участва в разработката на
проектите. Бяха разработени нови средства за съгласувано проектиране, които да
поддържат възможности на Интернет.
С помощта на Интернет стана възможно да се разработват проекти, в които да вземат участие проектанти и инженери от цял свят. По този начин се осъществява много успешно открито разработване. Всеки може да вземе участие и да разработва част от един общ код.
С помощта на Интернет стана възможно да се разработват проекти, в които да вземат участие проектанти и инженери от цял свят. По този начин се осъществява много успешно открито разработване. Всеки може да вземе участие и да разработва част от един общ код.
·
Интернет
справки
Интернет
предлага възможност за създаване на копие на телефонни справки и тук може да се
правят повече неща от едно просто търсене на име и получаване на телефонния
номер, отговарящ на това име. Например, в Интернет е възможно да се въведе
телефонен номер и да получите името на човека/компанията отговаряща на този
номер. Нещо повече, с помощта на повече насоки/справки могат да се откриват web
страници на хора и фирми, и да се получават техните адреси на електронната
поща.
Интернет прави получаването на информация от една страна по-лесно, но от друга страна по-трудно. То е по-лесно защото средстватаза търсене са по-мощни. Само, че откриването на определена информация се затруднява, тъй като обема информация се съхраняван в базите данни нараства много бързо.
Интернет прави получаването на информация от една страна по-лесно, но от друга страна по-трудно. То е по-лесно защото средстватаза търсене са по-мощни. Само, че откриването на определена информация се затруднява, тъй като обема информация се съхраняван в базите данни нараства много бързо.
·
Интернет
електронен франчайзинг
Компаниите
препродаващи продуктите се наричат фрайчайзинг партньори. Предлагайки набор от
продукти и марки, компанията франчайзер гарантира определен успех на компанията
получаваща франчайзинга. Причината за този успех е в това, че хората познават
много добре продуктите и търговската марка.
Електронният франчайзинг е аналогичен на традиционния. В действителност изпълнението му в Интернетулеснено. Прехвърлянето на цифрови продукти, процеси и и марки е много лесно. Предимството на тази система е, че няма никакви разходи за дистрибуция
Електронният франчайзинг е аналогичен на традиционния. В действителност изпълнението му в Интернетулеснено. Прехвърлянето на цифрови продукти, процеси и и марки е много лесно. Предимството на тази система е, че няма никакви разходи за дистрибуция
·
Интернет
електронен хазарт
Въпреки
моралната страна на хазарта, той е една от най-печелившите области на бизнеса в
Интернет. Все още той не е позволен от закона в някои щати и данъците са доста
високи, но бизнеса се е преместил на места, където хазарта е законен и се
плащат ниски данъци. Повечето сайтове с хазарт се намират в Южна Америка,
където законите не го забраняват.
Компаниите, които поддържат хазартните web сайтове могат да разпространяват много игри без ограничения. Тъй като собствениците имат свои компании в страните, където хазарта не е забранен от закона те могат да работят без опасения от намесата на властите в съответния щат
Компаниите, които поддържат хазартните web сайтове могат да разпространяват много игри без ограничения. Тъй като собствениците имат свои компании в страните, където хазарта не е забранен от закона те могат да работят без опасения от намесата на властите в съответния щат
·
Интернет
електронен маркетинг
Традиционният маркетинг беше насочен към определени групи.
Комуникациите при рекламирането бяха само един от начините за осъществяване на
маркетинг. Маркетинг групите не можеха веднага да получават резултатите от
реакцията на клиентите. Във времето преди появата на информационната общност
това беше добре, тъй като имаше време за проучвания и публикуване на
резултатите, което влияеше на стратегията на дадена компания и на нейните
продукти.
В информационното общество всичко започна да се движи с голяма скорост. Продуктите стратегиите и цените зависят от нуждите на клиентите. Всичко започва да зависи основно от клиентите. Търсенето от страна на клиента директно въздейства върху дизайна на продукта, маркетингови стратегии и цените. Поради факта, че традиционно маркетинга е свързан с клиента, информацията, която идва обратно от клиента в реално време трябва да достигне до подходящия отдел в компанията за да може да се реагира в реално време на всички промени в изискванията на клиентите.
В информационното общество всичко започна да се движи с голяма скорост. Продуктите стратегиите и цените зависят от нуждите на клиентите. Всичко започва да зависи основно от клиентите. Търсенето от страна на клиента директно въздейства върху дизайна на продукта, маркетингови стратегии и цените. Поради факта, че традиционно маркетинга е свързан с клиента, информацията, която идва обратно от клиента в реално време трябва да достигне до подходящия отдел в компанията за да може да се реагира в реално време на всички промени в изискванията на клиентите.
·
Елетронна
поща (E-mail)
Все
повече и повече бизнес компании общуват помежду си по електронен път. За
разлика от телефонния разговор, е-пощата съдържа повече от обикновен текст. Тя
дава възможност за прикрепване на файлове, които могат например да съдържат
форматирани документи, презентации, изображения или звуци. Потоци начин
информацията може да се сподели по-лесно.
Освен това електронната поща променя начина на комуникация между хората. Вместо да записват всяко нещо в отделни писма, мислите могат да се предадат към различни електронни пощи. Предимството е че една мисъл може да предизвика мигновен отговор, но това означава, че вие също очаквате незабавен отговор на всяка електронна поща, която е изпратена, така както всеки очаква бърз отговор от самите вас.
Освен това електронната поща променя начина на комуникация между хората. Вместо да записват всяко нещо в отделни писма, мислите могат да се предадат към различни електронни пощи. Предимството е че една мисъл може да предизвика мигновен отговор, но това означава, че вие също очаквате незабавен отговор на всяка електронна поща, която е изпратена, така както всеки очаква бърз отговор от самите вас.
·
Internet
обучение
Електронното
обучение, понякога наричано Интернет базирано обучение предлага нов аспект в
компютъризираното обучение. Вместо да използвате изпълним файл, предоставящ
обяснения и тестове, материала се предоставя онлайн. Тестовете се правят в
реално време заедно с други участници и учащите се, могат да обменят опит и да
задават въпроси един на друг. В допълнение , може да се предложи онлайн учител,
който да обяснява различни теми на всеки посещаващ даден курс, без значение от
коя част на света са посетителите. Всичко това може да се направи в реално
време. Вместо да се изчаква следващият курс, учениците могат да се свържат към
обучаващата мрежа за да получават по-индивидуално обучение. Интернет базираното
обучение може също да се предложи на студенти преди още да има наличен завършен
курс на обучение. За “горещите” теми курсът може да се организира по същото
време, когато започне самото обучение.
·
Онлайн
сделки
Интернет промени начина на сделките с акции и
ценни книжа. Е-сделките, предлагат цени на ценните книжа в реално време. При
това положение хората могат да реагират в реално време на промените на
финансовия пазар. Всеки, който има Интернет банкова сметка може да купува и
продава акции и ценни книжа. Това позволява на всеки да участва във финансовите
пазари и да печели от инвестиции. Въпреки, че при е-сделките, финансовите
пазари са по-рискови от традиционните финансови борси, е-сделките предлагат
достъп за хора, които до преди няколко години не знаеха какво представляват
тези пазари.
·
Интернет
оперативен мениджмънт на ресурсите
Процесът
на закупуване на оперативни ресурси включва много организации и отдели в компанията,
които контактуват с различни доставчици. Доставчиците осигуряват услуги, стоки
и информация. Въпреки, че оперативните ресурси са свързани с големи разходи за
компаниите, процеса на закупуване често не е добре организиран и управляван. В
много случаи , поръчката за закупуване на консумативи се пише на лист хартия.
Благодарение на децентрализирания подход при много компании, всеки отдел може
да управлява оперативните ресурси индивидуално, което води до по-високи
разходи, отколкото при наличие на централизирана организация на покупките.
Веднъж след въвеждане на централизираната организация, целият процес на покупки
трябва да се компютризира за да може да се контролира и автоматизира. Докато
процеса не е компютъризиран, компанията не може да контролира разходите на
доставчиците.
Управлението на оперативните ресурси позволява на компаниите да управляват тези ресурси по-стратегически, като използват Интернет. По този начин може да се осигури комуникационна инфраструктура, където купувачите и доставчиците да работят заедно, като си контактуват директно и не се губи контрол върху разходите. В действителност, компанията може да упражнява по-голям контрол върху разходите посредством електронната система за управление. Въвеждането на тази система не изисква използването на допълнителен хардуер и инсталирането на допълнителен софтуер, тъй като много системи работят със стандартни web браузъри, които могат да се стартират върху всякаква платформа. С използването на електронната комуникация цената на една транзакция може да бъде намалена значително и процеса може да се автоматизира.
Управлението на оперативните ресурси позволява на компаниите да управляват тези ресурси по-стратегически, като използват Интернет. По този начин може да се осигури комуникационна инфраструктура, където купувачите и доставчиците да работят заедно, като си контактуват директно и не се губи контрол върху разходите. В действителност, компанията може да упражнява по-голям контрол върху разходите посредством електронната система за управление. Въвеждането на тази система не изисква използването на допълнителен хардуер и инсталирането на допълнителен софтуер, тъй като много системи работят със стандартни web браузъри, които могат да се стартират върху всякаква платформа. С използването на електронната комуникация цената на една транзакция може да бъде намалена значително и процеса може да се автоматизира.
·
Онлайн
банкиране
Електронното
банкиране е един доста успешен електронен бизнес. Този тип е-бизнес позволява
на клиентите да имат достъп до техните банкови сметки и да се изпълняват
поръчки, посредством елементарен за използване уеб сайт. Единственото необходимо нещо
е наличието на web браузър и много банки не вземат никакви такси за тези
услуги.
Онлайн банкерството дава възможност на клиента да се обслужва сам. С тази онлайн услуга клиентите могат да проверяват различни атрибути от своята сметка, да проследяват минали транзакции, да превеждат пари, да поръчват чекове, да плащат сметки и да обменят информация със служители от отдела за клиенти в съответната банка.
Онлайн банкерството дава възможност на клиента да се обслужва сам. С тази онлайн услуга клиентите могат да проверяват различни атрибути от своята сметка, да проследяват минали транзакции, да превеждат пари, да поръчват чекове, да плащат сметки и да обменят информация със служители от отдела за клиенти в съответната банка.
Електронна търговия или както
е известно e-commerce (икомерс), от английското electronic
commerce (понякога съкращавано на английски и като eCommerce) се състои в
купуването и продаването на продукти и услуги чрез електронни системи
като Интернет и други компютърни мрежи. Това за бизнес транзакции , извършвани в
реално време , посредством комуникационни мрежи ( най вече Интернет ) . Термина
има широко приложение – разглеждане на стоки , избирането им за покупка ,
методи за разплащане при покупка и др .При електронната търговия нама
предварителна уговорка между страните. Тя се осъществява през Интернет , чрез
всички технологии или някой от тях .
Трябва да се направи разграничение между
е-бизнес и е-търговия . Накратко при е-бизнесът технологиите не се използват
само за продажби ( което е основно за е-тъговията ) , а за да се подобрят
всички аспекти на бизнеса . В тази връзка при е-търговията се обхващата
отворените навън процеси , като маркетинг , приемане на поръчки , доставка на
стоки , обслужване на клиентите , закупуването на суровини и материали . При
е-търговията се създават нови бизнес модели и потенциал за увеличаване на
печалбата .
Е-бизнеса от своя страна обхваща и
е-търговията , но покрива и вътрешно-фирмрни процеси , като производство , риск
мениджмънт , управление на складовите наличности , развитието на продуктите
финансиране и човешки ресурси . Стратегията е доста по сложна , по силно
бътрешно фокусирана и насочена към повишаване на ефективността .
Количеството на търговията, която
се осъществявана електронно е забележително нараснала с широкото
разпространение на Интернет.
Съществуват различни форми на
електронна търговия според това какви са участниците в нея, широко използвани
са видовете:
B2C
- business to customer, или бизнес към клиент, представител на който са
класическите онлайн магазини, базирани на каталожна търговия.
B2B
- business to business, или бизнес към бизнес, например когато фирми
интегрират информационните си системи, за да автоматизират обмена на стоки и
информация помежду им.
C2C
- customer to customer, или клиент към клиент, схеми, където търговията се
осъществява между потребители на платформа, а доставчикът на платформата само
осигурява инфраструктурата, често срещу такса.
B2G
- business to government, или бизнес към правителство, където компании
предлагат услуги на правителството с необходимите за целта специфики, напр.
прозрачност.
В2В
или бизнес към бизнес е най
широко разпространения тип е-бизнес .Той обхваща взаимоотношенията между
компаниите и съответно неговия дял е най голям . Той е изключително атрактивен
за фирмите , тъй като съкращава разходите , намалява ефектът на фактора
географско положение .
Много от експертите в областта на B2B
смятат , че този сегмент от бизнеса е още в начален етап на развитие. Очаква се
огромен растеж в бъдеще и прогнозите са за растеж отвъд най – високите ни
представи .
Въпреки, че в икономическата
литература се отделя по-голямо внимание на B2C отношенията, оборотите
реализирани чрез B2B отношенията превъзхождат много по мащаби B2C. Оборотът на
онлайн B2B транзакции в частния сектор в ЕС за 2002 се оценява между $185 и
$200 милиарда. B2B мрежите използват търговски мрежи, аукционни сайтове, онлайн
продуктови каталози, сайтове за бартер и други онлайн ресурси, за да достигнат
до нови клиенти, да обслужват достатъчно добре съществуващите клиенти и да
търгуват на по-добри цени. Повечето B2B пазари предлагат продуктова информация,
онлайн поръчки и обслужване на клиентите (чрез гореща линия или онлайн форми за
връзки). Някои B2B е-търговци участват в “отворени пазари за размяна” – големи
е-пазари, в които купувачи и продавачи се срещат онлайн, обменят информация и
извършват транзакции. Например, ПластикНет (PlasticNet.com), Интернет пазар за
пластмасови продукти свързва повече от 90,000 посетителя с повече от 200
доставчика. Въпреки използването на такива “отворени пазари” обаче, големият
дял в B2B търговията се полага на личните търговски сайтове на отделните компании.
Все повече онлайн продавачи изграждат собствени сайтове за търговски обмен.
Вместо просто да им продадат даден продукт, тези сайтове дават на продавачите
по-голям контрол върху представянето на продуктите и им позволяват да изградят
по-добри взаимоотношения с клиентите като им предоставят допълнителни услуги
към продукта за същата цена.
Най разпространения начин за
електронна търговия е B2B , по груби
изчисления тази търговия представлява около 90% от общия обем търговия
извършвана през интернет . Ръста на развитие последните години показва едно
доста сериозно преминаване и своеобразно прехвърляне към този тип търговия .
Например ръста на печалбата на един от най големите търговци B2B в
Китай alibaba.com за първото
тримесечие на 2012 възлиза на главозамайващите 64% . Очакванията за развитие в
този сектор до 2015 са за ръст над 300% .
Само през китайските B2B магазини за 2011 са преминали над 1 трилион
долара . Прогнозните данни са за ежегодишен ръст с 35% , като очакваните обороти да достигнат 4
трилиона долара през 2015 . Подобно е
положението и с далеч по развитата американска икономика . Интересен факт е че
половината от пазара B2B се разпределя от малки
и средни предприятия.
Най популярната платформа за е-бизнес у нас
е Монета Е-shop. Функциите и възможностите на платформата са големи тъй като в
нея са интегрирани доста от полезните приложения , включително и някой по
специализирани технически приложения . Фирмата в която работя използва Монета
от доста време . Сферата в която нашата фирма работи е търговия на едро и
дребно на авточасти . Платформата Монета разполага с вградено едно важно
приложение , без което търговията на авточасти би била доста сериозно
затруднена , а именно TECDOC . Удобството което получават нашите бизнес
партньори с наличието на това приложение е безспорно поради това че този
софтуер е доста скъп , за да бъде закупен от малък бизнес . Освен това естествено намаляването на
разходите за двете страни в Б2Б е очевидно – Монета дава онлайн информация за
наличност , цени , както и
взаимозаменяеми продукти налични в нашите складове . Удобството при получаване
на заявка през модула Монета , печели време на обслужващия оператор , тъй като
отпада едно от задълженията му – набирането на заявката в складовата програма (
Монета е интегрирана в складовата програма и създава автоматично заявка в
реално време) . Друга важна функция която , често се пропуска е възможноста за
пряка реклама ( реклама която въздейства на точно определена таргет група )
Рекламите и промоциите които текът постоянно онлайн по време на работата с
Монета са оправени точно към хората за които те са предназначени.
Обемите които преминават през Монета в
момента са над 30% от общия оборот на фирмата и тенденцията е да се увеличават
поради безспорните предимства на Интернет пазаруването . По добрата информация
, по малкото време за придобиване на нужните стоки ( времето е много сериозен
фактор в нашия бизнес ) , както и по ниските разходи са малко от предимствата
на този тип търговия.
Друга форма на е-търговията е B2C
или по друг начин казано бизнес към потребител. Този вид е по позанат и доста
по разбираем е-бизнес. В2С прилича на традиционния тип връзки продавач-клиент ,
като разликата е че транзакцията се осъществява във виртуалното пространство .
Най често спрягания пример за успешно приложение на В2С стратегията е
компанията AMAZON .
Не на последно място трябва да споменем и С2С ( потребител към
потребител ) стратегиите . Те също са
придобили популярност в съвременния свят. Разликата между тях е използването на
Интернет за среда на извършване на сделките . Най често това са търгове
базирани в Интернет , накоито индивидуални потребители наддават за стоки
предоставени от други потребители . Най популярния аукцион от този вид е www.ebay.com , както и придобилия популярност
български сайт www.aukro.bg .
Напоследък
особена популярност придобиха и един малко по особен вид В2С търговия – сайтовете за колективно
пазаруване. Принципа на груповото пазаруване е обединяването на големи групи от
хора с цел превръщането им на потребители (купувачи) на съвсем конкретна
стока или услуга. Тези стоки или услуги обаче се предлагат с огромно намаление
в сравнение с цената за крайни клиенти, когато те биха я закупили по отделно.
Такова обединение в пазаруването на конкретна стока или услуга се нарича
групово или колективно пазаруване. Основното при тези оферти е, че процесът за получаването
желаната стока или услуга, задължително минава през закупуването на ваучер за
определено в офертата намаление от сайтът, където се публикува конкретната
оферта за групово ( колективно ) пазаруване. Самата стока или услуга се
получава в действителност след представянето на ваучера за намаление на
определено в офертата място. Там той се предава на търговеца, който е направил
дадената оферта.
Напълно естествено е че с развитието на
интернет технологиите хората се разглезиха. Колко по-лесно е с един клик на
мишката да се сдобиеш с нова прическа, карта за месечния фитнес или пък
екскурзия до Париж и то с отстъпки достигащи -90% от регулярната цена! Дори не
се налага да висиш по опашки, да следиш за работно време или пък да чакаш
в задръстване в очакване на заветната покупка. Тази нова пазарна стратегия
наречена групово пазаруване или още колективно пазаруване е може би най-успешно
прилаганата стратегия през последните няколко години. Груповото пазаруване е
способ за онлайн пазаруване, който концентрира огромен брой потенциални
купувачи за конкретна стока или услуга. Този факт кара търговците да бъдат
склонни да правят отстъпки при колективното пазаруване, които са в пъти
по-големи от обичайните и при други условия биха били крайно неизгодни за тях.
Обикновено две са основните причини търговците да желаят да правят такива
оферти.
Първата
и можем спокойно да кажем най-важната за тях е, че офертите за групово (
колективно ) пазаруване са най-добрият начин за рекламиране и популяризиране на
техния бизнес. Така те привличат нови клиенти, които иначе надали щяха да знаят
дори за тяхното съществуване и за нещата, които могат да им предложат без
хвърлянето на един огромен финансов ресурс в обичайна реклама. Тя има недостатъка
да е изключително скъпо удоволствие и в редица случаи с много незадоволителен
краен резултат. Тук груповото пазаруване е коренно различно. При груповото
пазаруване те не плащат нищо за рекламирането им пред една аудитория от стотици
хиляди жадни за покупка потребители на сайтовете за групово ( колективно )
пазаруване, а само комисионна за продажбата на своя продукт или услуга, или с
други думи за всеки реално доведен при тях клиент. След това вече всичко е в
техните ръце, за да оставят новите си клиенти дошли чрез сайтовете за групово
пазаруване доволни и да ги превърнат в свои постоянни клиенти.
Втората причина е възможността,
въпреки малкия марш, за генериране на една значителна печалба от високия брой
продажби, които търговците иначе изобщо не биха имали.
Ето това накратко представлява феномена
Групово Пазаруване. Четейки това Вие трябва да знаете, че сте попаднали на
перфектното място за този вид пазаруване. Сайтовете от този тип с най-висок рейтинг сред потребителите във
виртуалното пространство са: grabo.bg , bg.kolektiva.net , zadrujno. bg , deals.bg, vipoferta.bg
.
Сравнително ново явление , но придобило доста популярност последно
време , е така наречената м-търговия (
мобилна търговия ) . С появата на безжичния достъп до Интернет и с помоша на
мобилните компютри и PDA ( personal
digital assistant ), потербителите могат да пазаруват от виртуалните магазини
сравнително свободно , дори и когато са на разходка например .
Разгледаните
по нагоре примери далеч не обхващат всички новопоявили се възможности в Интернет
, но обхващат основната част от най разпространените бизнес модели в новата
икономика и по специално в електронната търговия.
Главните предимства на Интернет при
определянето му като подходяща среда за развитие на успешен бизнес са :
-Той
е широко достъпен
-Има
огромен капацитет за пренос на информация
-Независим
е от работната платформа на компаниите или индивидуалните потребители
-Сравнително
евтина за внедряване
-Лесен
за употреба
-Бърз
е , удобен и интерактивен .
Развитието
на Интернет и електронната търговия по специално , както и широкото и навлизане
в икономическия живот ще промени бизнес отношенията и световния пазар.
Очакванията от съвсем близкото минало вече са сериозен фактор в бизнес средата
и структурата на пазарите. В най общи линии тези фактори са :
Електронната
търговия ще премахне посредниците . Тя дава възможност на всяка компания ,
произвеждаща стока или услуга , да продава директно на крайния потребител ,
като по този начин се намалява или напълно елиминира зависиността от
традиционните посредници.
Създават
се безпроблемни пазари. Интернет търговията повишава до такава степен
ефективността на B2В транзакциите , че
фирмите нямат потребност да се обвързват с постоянни доставчици , а просто да
открият и съответно закупят на най добрата моментна цена , стоките или услугите
от които се нуждаят.
Географското
положение и разстоянията са без значение при е-търговията . Когато транзакциите
се осъществяват по електронен път продавачът и купувачът не се интересуват от
разстоянията между тях.
По надолу ще направя анализ на всеки един от
тези фактори , задълбочено и поотделно. По отношение на елиминирането на
посредниците още в ранните години на
е-търговията имаше такива предвиждания. Свързването на компаниите с
крайните клиенти посредством Интернет , коеот позволява на производителя сам да
извършва дейностите , извършвани до преди това отъ посредниците. По този начин
фирмите могат да продават директно на клентите на всаимоизгодна цена и по
важното за фирмите по добра обръщаемост на стоките. Потребителите печелят от по
добрата цена ( без добавената стойност от посредника ) . Обобщено –
възможностите които осигурява директната връзка клиент – производител , ще
подобри благосъстоянието и на двете страни.
Според експерти в телекомуникациите и информационните технологии ,
Интернет ще доведе до сериозно намаляване на транзакционните разходи , тъй като
потребителят ще намери сайта на компанията производител и , ще поръча стоката ,
която даже може да не е на склад .
Това е едната страна на монетата
, същата логика може да се използва като аргумент и в достигането да
противоположни изводи , а именно да доведе до почеста употреба на посредници в
Интернет.
Това
е възможно по следните причини :
Транзакционните разходи на самите посредници
същ намаляват с използването на Интернет
посредниците
предоставят много повече и разнообрани услуги и функции , а не просто свързване
на купувач с продавач ;
Ето
и един от най важните фактори които се пропускат от аналитиците – липсата на
тежък за обръщане склад ( могат да ползват склада на производителя ) и същевременно
способността да поддържат ниски маржове ( благодарение на отстъпките , които
получават от производителите за продажбата на по-големи количества от тяхната
стока ) . Обикновено големия и тежко обръщаем склад принуждава търговците да
оперират с по голям марж за да максимизират печалбата , това обаче не е
сериозен проблем за Интернет посредниците ,
Друг
плюс е разделното профилиране – посредника няма нужда от специалисти в
производството например , а привикването към услугите на посредника се понижава
качеството на кадрите в сфрата на маркетинга и продажбите у производителя .
Задълбоченото разглеждане на проблема с
посредничеството в Интернет показва че няма еднозначен отговор на този
въпрос. Изводи обаче можем да направим
за дейността на компаниите преди масовата Интернетизация ( позволявам си този
израз ) . Ако в миналото компания е продавала стоките си с различни печатни каталози
и специално назначени представители , Интернет че засили позициите на такива
компании и ще намали нуждата от посредници. Друга форма е загърбване на
традиционни канали за продажба на дребно когато те не са показали особено добри
резултати – такъв е примера с APPLE STORE . Появиха се нови играчи на пазара ,
които съумяха да се възползват най-добре от възможностите на електронните
мрежи.
Типичен пример е Amazon.com ,
компания коетя бързо се ориентира в зараждащата се медия Интернет и успя да
отнеме бизнеса на редица по бавно ориентиращи се компании. Последната хипотеза
еразглежда ситуацията , в която се появяват съвсем нови посредници , точно
пореди причината че интернет значително намалява разходите по предоставянето на
услуги , които до момента не са били осъществявани или са били трудно достъпни
. Пример е най популярния аукцион ebay.com , който представлява уникална връзка
между продавачи и купувачи.
Посредниците могат да
предоставят някой услуги , които производителите не могат да осигурят.
Посредникът може да оценява продуктите , които разпространява , да
определя предпочитанията и нуждите на
потребителя . Да предлага този продукт от които потребителя има нужда . Тук ще
цитирам френския писател и рекламист Фредерик Бегбеде , който казваше , че в момента
в който си задържите за по дълго погледа върху някоя стока , по смарт телефона
ви ще започнат да текат реклами за нея . От гледна точка на продавачите ,
посредника помага при разпространяването на информацията , осигурява маркетинговото
проучване за вкусовете и търсенето на потребителите и поема риска от забавяне
на плащането от страна на клиента. Тъй като посредника обслужва няколко
производителя той може да реализира икономии от наличието на голямо
разнообразие. Това е невъзможно за производител доставящ директно на крайни
клиенти. Препоръките от страна на посредника биха били възприети по положително
, отколкото то фирмата производител.
Хаотичността на Интернет изисква
нови методи за организация на електронните пазари , което предоставя
неподозирани възможности за посредническа дейност. По нататък ще бъдат
разгледани модели за е-търговия извършвани с посредник.
Изложените по горе факти водят до
заключението , че Интернет търговията предоставя ново поле на развитие на
фирмите занимаващи се с посреднически услуги.
Безпроблемни пазари ли са е-пазарите ? За
такува пазари можем да говорим , когато транзакционните разходи са ниски , а
купувачите лесно могат да сменят доставчика си . Бил Гейтс е един от първите ,
които определят Интернет като “безпроблемен” пазар. Основните аргументи , в
полза на “безпроблемните пазари” са намаляването на разходите при комуникацията
и координацията между фирмите .
Проблемът с разстоянията е решен –
Интернет премахва пространствените бариери и вече не е необходимо една компания
да присъства физически в даден географски район , за да осъществява бизнеса си
там . Има няколко причини поради които
Интернет е предпочитан пред традиционните дистрибуционни канали.
Достъп
до огромен потенциален пазар;
По-ниски
цени ( не е необходимо от офис – наемане или построяване )
По-високи
икономии от мащаба ( заради големия брой клиенти )
По-ниски
разходи в случаите , когато е възможно избягването на ползването услуги на
посредници.
Висока
автоматизация на транзакционния процес , което води до подобряване на услугата
и по ниски разходи за труд
Възможно
е бързото реагиране при промяна на пазарната ситуация с промяна на цените в
реално време
Лесен
достъп да маркетингова информация , получавана от работата с клиентите
Възможнот
да се предостави достъп 24часа в денонощието всеки ден , без допълнителни разходи
Няма
ограничение на количеството информация която може да се предостави на клиента.
Изброените по горе предимства дават шанс
на Интернет базираните продавачи по ниски цени от поддържаните до момента от
местните търговци. Очевидно по ниските цени на стоките предлагани в Интернет
води до предположението , че пореди по ниските оперативни и транзакционни разходи
Интернет ще елиминира проблема с разстоянията и необходимоста от физическо
присъствие на даден пазар .
Според проучванията за изцяло Интернет
базирана търговия се изказват доста критични становища относно твърденията , че
виртуалните пазара напълно ще изместят традиционните . Все по голяма подкрепа
намира мнението за ”хибридния “ подход (
комбинация между виртуален и физически )
.
Фирмите , оценяващи възможността
да станат активни участници в е-търговията , могат да избират между четири
стратегии :
Стратегии
за намаляване на разходите . Интернет е особенно полезен за фирмите занимаващи
се с каталожна търговия , тъй като дава възможност за евтино разпространение на
информация. Голяма част от сделката ,
която преди се е извършвала от отделен човек сега може да бъде прехвърлена на
потребителя.
Стратегии
за изграждане на рейтинг. Фирмите хибриди успяват да изградят доверие към себе
си блгодарение на физическото си присъствие на пазарите . Често срещана пречка
при пазаруването онлайн е че потребителя се съмнява в легитимността на
е-магазина. Съществуването и на физически вариант на магазина определено
повишава шанса потребителя да пазарува от Нет базирания магазин.
Стратегии
за увеличаване на добавената стойност. Едновременното съществуване на физически
и виртуален магазин може да се използва по разнообразни начини за повишаването
на добавената стойност , при това без да се повишават разходите. Целта при тези
стратегии е да се спечелят нови и задържат старите клиенти и да се увеличи
печалбата. Използването на виртуални канали много помага за диференциацията на
продуктите с полагане на по пълна информация и услуги , допълващи стоките и
услугите предлагани във физическия магазин. Осигуряването на услуги улесняващи
транзакцията ( например поръчка или правене на резервация ) , могат значително
да увеличат ползата , а съответно и избора между конкурентно предлагане за
клиента.
По
широк пазарен обхват. Някой стратегии за повишаването на добавената стойност ,
наблягат на използването на виртуалните възможности за увеличаване на обхвата
на действие на фирмата отвъд традиционните физически средства за
разпространение. Ролята на Интернет за създаване на достъп до нови географски
райони е безспорна. Виртуалните канали могат да разширят гамата от продукти и
информацията за тях , предлагани във физическите канали. Така употребата на
виртуална платформа по скоро допълва и обогатява , отколкото конкурира
традиционните методи на търговия , като взаимната изгода е и за двете страни –
продавачите намират нови клиенти , а клиентите по-богата гама.
По надолу ще се спра на основните
бизнес модели при Интернет бизнеса.
Електронен магазин - Първоначално това се прави за да се
промоцират компанията или нейните продукти. Постепенно с развитието на Интернет
се добавят възможности за правене на поръчка и плащане. Възможностите , които
се преследват по този начин са,
увеличаване на търсенето, нисък разход за присъствие на международни
пазари и намаляване на разходите за реклама и продажби. Ползата за
потребителите са ниски цени на стоките, по-богат избор, по добра информираност
и удобство при подбора.
Електронен аукцион – Интернет
търговете предлагат електронен вариант на механизма на наддаването , познат от
традиционните търгове. Приходите на организатора идват от транзакционните такси
и рекламата.
Електронен мол – това са група
е-магазини събрани под обща шапка ( някоя известна марка) . Когато се
специализират някой пазарен сегмент , тези борси могат да станат индустриален
пазар. Организацията приютила под шапката си бизнесите , може да няма
индивидуален интерес към тях , тя може да очаква печалба от продажбата на
технологиите необходими за е–мола. Също така може да има печалба от продажба на
услуги или рекламно пространство.
Виртуално общество – основното
предимство на виртуалното общество се осигурява от членовете , които
предоставят информация в обща среда , осигурявана от компанията , основала това
общество . Приходите са от членска такса и предоставяне на рекламно
пространство . Виртуалното общество
играе важна роля при изграждането на лоялност на клиентите и получаването на тяхната оценка. Този модел
работи при отделни сектори на www.Amazon.com
като книгите например .Виртуалното общество допринася и за повишаването
на атрактивността и възможностите на повечето от работещите бизнес модели.
Е-доставка – компаниите избрали този
модел , се спр=ециализират в разплащането и логистиката , като целят да
превърнат тази функция в конкурентно предимство . Приходите се получават от
фоксирани такси или процент от стойността на услугата. Пример за такива
доставчици са FedEx и UPS www.ups.com
Предимства
и недостатъци .
Увеличаване на приходите – е-търговията
предлага допълнителни търговски канали , както и да се увеличат приходите и да
се спечели по голям пазарен дял .
Резширяване на пазара – позволява се
продажбата на продукти извън границата на стандартните възможности и то на по
ниски цени заради липсата на разход за изграждането на мрежа в отдалечени
региони . Чрез въвеждането на стратегията онлайн търговия търговеца ще има
наистина глобално присъствие независимо от обема на бизнеса. С подходяща
промоция уеб сайтовете могат да се превърнат в изключително силен източник на
нови бизнес идеи и форми.
Удобство за клиентите – онлайн магазина е
отворен денонощно , клиентите могат да поръчат нужните им стоки или услуги
постоянно без оглед на времето , като по този начин те си спестяват ценно време
и усилия.
Намаляване на разходите – Е-търговията
оползотворява търговските усилия и систематизира информацията в различните
отдели на фирмата , като по този начин повишава ефективността и продуктивността
на търговските представители.
Глобален достъп – обезсмисля откриването на нови офици и складове или поне
драстично намаля нуждите от това.
Съхранение – наемането и поддръжката на
складови бази става излишно – можете да закупите стоката от складове на
едро пост-фактум сделката .
Реклама в Интернет – все още значително по евтина от различните
други форми. Освен това ефективноста на тази реклама е изключително по висока
тъй като е насочена точно към таргет групата която ви интересува.
Тенденции
и бъдеще
България е на 41во място в света по възможности за
развитие на електронната търговия . Ръстът на е-транзакциите за последните
години надвишава средния за европа и света , което е сигурен признак за добър
потенциал в близкото бъдеще . Тъй като България е все още развиващ се пазар по
отношение на Интернет технологиите и инфилтрирането им в съвременния живот , а
и поради активната политика на
Европейския съюз за създаване на активно интернет общество ( Интернет във всеки
дом – Лисабонски договор ) , шансовете за развитие са големи . Въпреки това при
осъществяването на сравнителен анализ на е-търговията се наблюдават някой доста
големи разлики между различните държави в ЕС . Например по критерият брой на хората използващи Интернет за покупки
водещи страни са скандинавските- Дания, Швеция, Норвегия с около и над 90% от населението , следвани
от Великобритания , Германия , Холандия , Франция – между 60- 80% . У нас едва
5% от населението е закупувало онлайн , подобен е и процента в Румъния . Дори развити икономически държави като Италия
и Гърция има сравнително нисък процент онлайн покупки .
Според проучвания на базата на броя
на купувачите онлайн се оформят няколко
групи :
-Развит пазар – Великобритания ,
Германия , Франция, скандинавските страни – където 60-90% от интернет
потребителите пазаруват онлайн.
-Развиващ се пазар – Италия , Испания
, места където блоят на Интернет потребителите и по малък спрямо хората
пазарували онлайн . В тези страни обаче възходящите трендове са по засилени,
което е сигнал за растеж в дългосрочен план.
-Нововъзникнал пазар – тук са
страните от Източна Европа . Равнищата на
е-търговия у нас и повечето страни от Източна Европа са по скоро символични .
При В2В нещата са още по зле , България
е в дъното на класацията при процент на фирмите пазарували поне веднъж през
интернет .
Според различни източници основните
категории продукти пазарувани през Интернет са:
·
Интернет
резервации около 40% в България* – 30%
·
Дрехи
и спортни стоки около 40% в България 52%
·
Книги
и списания около 40% за България 20%
·
Стоки
за бита около 35% за България 21.7%
·
Онлайн
закупуване на билети около 35% в България 16%
·
Филми
и музика около 30% в България около 11%
·
Електроника
около 25% в България около 13%
·
Софтуер
около 20% в България около 9%
* Данните за България за от базата на НСИ за
2011г
Като
основни фактори за по бавното развитие на е-търговията у нас
бих посочил липсата на достъп , по малката степен на подготовка,
по-малката степен на използване на ИКТ от БГ потребителя. Според последните данни на НСИ лицата
които никога не са ползвали Интернет в България за 2011 година са внушителните
45% . Предприятията получавали онлайн
поръчка за 2011 у нас са едва 6.7%* .
*процентът е изчислен на базата на
предприятия , които имат и ползват Интернет.
Естествено в заключение, може да се
каже че е-търговията у нас ще се развива , твърде вероятно е темповете на
развитие да не са удовлетворяващи . Въпреки че развитието на Интернет и ИКТ е
динамично , България е на последните места в Европа по използване на мрежата за
Електронна търговия . Половината от
ползващите Интернет са проверявали цени или са търсили стоки в мрежата , но
закупилите онлайн стока са по 10% . Като причина за нежеланието да се закупува
стока от Интернет търговци , най често се изтъква страх от нелоялни търговци ,
страх от доверяване на лични финансови данни , както не достатъчно разбиране на
действията които трябва да се извършат поради незнаене на английски език. И все
пак Електронната търговия се разширява със всяка изминала година . Поради
глобалното използване на Интернет и заради постоянното увеличаване на
потребителите му, положителния тренд на
развитието на е-магазините е неминуем. Макар и по-бавни темповете у нас , все
пак тепърва ще се ползва Интернет не само за информация , а и за правене на
сделки . Бумът на сайтовете за
колективно пазаруване е доказателство за възможностите на е-търговията , дори и
в слабо развита е-среда , каквато е нашата страна.
Няма коментари:
Публикуване на коментар